Waarde

Een goed opgezet klinisch onderzoek waarin het patiëntenperspectief is opgenomen zal een positief effect hebben op de recrutering en retentie van patiënten. Patient Experts moeten geen wetenschappelijke of methodologische input leveren, maar input over welke uitkomsten belangrijk zijn voor patiënten of suggesties over praktische aspecten van de organisatie van het onderzoek, wat tijdswinst betekent door van bij het begin de juiste inzichten te hebben.

Een ander doel is om ervoor te zorgen dat de doelpopulaties de klinische proef als nuttig ervaren en als beantwoordend aan hun behoeften en voorkeuren (bv. praktische aspecten, logistiek, onvervulde behoeften, veiligheid, ethiek), terwijl ook de daaropvolgende regelgevings- en terugbetalingsdiscussies (indien van toepassing) worden ondersteund.

Hoe gaan we te werk?

Patient Experts of patiënten kunnen deelnemen aan het design van het onderzoek, stuurgroepen, klankbordgroepen of kunnen materialen nalezen (recrutering, informed consent, …). Ontdek hieronder de documenten die als leidraad dienen.