Waarde Zekerheid van leesbare en begrijpbare documenten te hebben met de juiste visuals en inhoud. Hoe gaan we te werk? De patiënten worden geselecteerd in functie van de aard van de tekst. We hebben een online tool ontwikkeld voor de feedback over geschreven documenten.
Waarde Goed voor patiënten die belangstelling hebben in deelname in klinisch onderzoek. Goed voor onderzoeksgroepen of bedrijven die op zoek zijn naar patiënten voor inclusie in onderzoek. Hoe gaan we te werk? Partnership met Curewiki.
Waarde Helpt om systemen te testen op een objectieve manier. Hoe gaan we te werk? We spreken af met de betrokken dienst hoe de Mystery Patient wordt ingezet.
Waarde Geeft een narratief beeld van wat het betekent van ziek te zijn, en de problemen waarmee patiënten worden geconfronteerd. Hoe gaan we te werk? We kiezen onder onze leden de gewenste profielen.
Waarde Grondige informatie naar de luisteraars over het patiëntenperspectief. Hoe gaan we te werk? Lijst van patiënten die hun verhaal kunnen doen in het bredere perspectief van de gezondheidszorg. Ze hebben opleiding gekregen over spreken in het publiek en hun presentaties zijn door ons nagekeken.
Waarde De stem van de patiënt is betrokken bij de besluitvorming. Het eindresultaat zal al van bij de start het juiste perspectief in rekening gebracht hebben. Hoe gaan we te werk? Per ziekte of breder. De Patient Experts kunnen ook altijd terugvallen op hun organisatie om bepaalde aspecten verder te…
Waarde Democratisch overleg en veelheid aan perspectieven leidt tot betere rijkere inzichten en besluitvorming. Hoe gaan we te werk? Samen bespreken we het doel, de samenstelling en het verwachte eindproduct.
Waarde Geeft inzicht in verschillende aspecten één of meerdere ziektes en de behandeling. Legt pijnpunten en opportuniteiten bloot. Hoe gaan we te werk? We hebben een databestand van zowel Patient Experts als niet opgeleide patiënten.
Waarde Helpt om meer persoonlijke zaken te bespreken. Vermijdt groepsbeïnvloeding. Hoe gaan we te werk? Dit kan per ziekte plaatsvinden of algemeen voor alle patiënten. We kunnen panels opstellen per ziekte, per ziekenhuis, per regio, enz.
Waarde Helpt om de veelheid aan situaties en perspectieven van de patiënten vast te stellen en er nadien rekening mee te houden. Hoe gaan we te werk? Dit kan per ziekte plaatsvinden of algemeen voor alle patiënten.
Waarde Het maken van volledige en juiste patiënteninformatie en -educatiemateriaal voor alle belanghebbenden zorgt ervoor dat de patiënt volledig en grondig geïnformeerd is, niet zelf alles bij elkaar moet gaan zoeken en dus minder onzeker is, wat optimale patiëntenzorg mogelijk maakt. Samenwerken met alle stakeholders garandeert de juistheid en volledigheid…
Waarde Een campagne naar het grote publiek over de ziekte, de symptomen en de behandeling leidt tot vroegere en effectievere opsporing van de ziekte. Wat resulteert in betere gezondheidsresultaten en lagere kosten. Door het perspectief van Patient Experts te betrekken bij het creëren van bewustmakingscampagnes over ziekten, zorg je ervoor…
Waarde Een goed opgezet klinisch onderzoek waarin het patiëntenperspectief is opgenomen zal een positief effect hebben op de recrutering en retentie van patiënten. Patient Experts moeten geen wetenschappelijke of methodologische input leveren, maar input over welke uitkomsten belangrijk zijn voor patiënten of suggesties over praktische aspecten van de organisatie van…
Kwaliteitsvolle gezondheidszorg? Kwaliteitsvolle gezondheidszorg kan op vele manieren gedefinieerd worden, maar er is een groeiend besef dat kwaliteitsvolle gezondheidszorg betekent: Effectief – op feiten gebaseerde gezondheidszorg bieden aan degenen die ze nodig hebben; Veilig – schade vermijden aan mensen voor wie de zorg bedoeld is; en Mensgericht – zorg bieden…
Patiëntgerichtheid kan echter niet beperkt worden tot één of enkele afdelingen, omdat de patiënt de eindgebruiker (klant) is van de producten of diensten en dus de bestaansreden van de organisatie. Bijvoorbeeld, de financiële afdeling (snelle betalingen), de juridische afdeling (begrijpelijke contracten), de compliance afdeling (die samenwerking met patiënten of patiëntenorganisaties…
Waarde Real World Evidence is belangrijk omdat het een beter inzicht geeft in hoe een therapie in de echte wereld werkt dan in de context van een gecontroleerde klinische studie, die nooit het volledige beeld kan geven. Een klinische studie neemt slechts een deel van de patiëntenpopulatie op, met in-…
Waarde Aangezien patiënten de voornaamste gebruikers van een therapie zijn, is het niet meer dan logisch om patiëntenorganisaties – de vertegenwoordigers van de patiënten – te betrekken als er een probleem (onverwachte nevenwerkingen, stock-outs, geruchten, …) is met een therapie. Een plan klaar hebben dat alle betrokkenen informeert en betrekt…
Waarde Voor de patiëntenorganisatie en de patiëntenpopulatie: een overzicht van de volledige ziekte waarop knelpunten duidelijk zijn en opgelost kunnen worden. Voor de professionals: geeft een totaalbeeld met de mogelijkheid om alle zorgen beter op elkaar te kunnen afstemmen. Voor het beleid: geeft een totaaloverzicht waar kernindicatoren op geïdentificeerd kunnen…
Waarde Voor de patiënt: geeft na diagnose meteen een overzicht van alle aspecten van de ziekte. Hoe gaan we te werk? Vanuit het patiëntentraject bepalen welke informatie nodig is voor de patiënt bij diagnose en hoe dit best voorgesteld kan worden, in een multistakeholder workshop met patiënten, Patient Experts, patiëntenorganisaties…
Het doel van het proces is om het huidige zorgpad meer patiëntgericht te maken, wat leidt tot betere gezondheidsresultaten. Dit proces is afgestemd op de 7-fasenmethode voor het ontwerpen, implementeren en evalueren van zorgpaden, die wordt gebruikt door het Netwerk Klinische Paden. https://nkp.be Waarde Garantie dat alle diensten afgestemd…
Waarde Het prioriteren vindt plaats vóór de ontwikkeling van geneesmiddelen en zorgt ervoor dat financierders van gezondheidsonderzoek zich bewust zijn van de kwesties die het belangrijkst zijn voor de mensen die het onderzoek in hun dagelijks leven moeten gebruiken. [James Lind Alliance https://www.jla.nihr.ac.uk/] Hoewel de vaststelling van prioriteiten kan…
Waarde Beter begrip bij de zorgverstrekkers hoe ze rekening moeten en kunnen houden met de verwachtingen en context van de patiënt. Hoe gaan we te werk? In samenspraak met de onderwijsinstelling stellen we één of meer lessen op. Ontdek hieronder de documenten die als leidraad dienen.
Waarde Een beleid dat gericht is op patiënten eerder dan op de centen en de leveranciers van de prestaties. Hoe gaan we te werk? Deelname aan stuugroepvergaderingen, klankbordgroepen, bevragingen, focusgroepsessies, panelgesprekken, ……
Waarde Met indicatoren en statistieken kan het laaghangend fruit in onze gezondheidszorg geïdentificeerd worden. Een paar simpele ingrepen kunnen een groot verschil maken voor de patiënt én voor de efficiëntie van ons systeem. Hoe gaan we te werk? Multistakeholdergroep van specialisten, patiëntenorganisaties en beleidsmakers ontwikkelen het plan, samen met het…
Waarde Lagere incidentie van de ziekte, vroegtijdigere opsporing, minder herval. Significante verlaging van de gezondheidskosten. Hoe gaan we te werk? Identificatie van de drijfveren die patiënten zouden hebben aangezet om meer aan preventie te denken. Nalezen van materialen door patiënten. Participatie in bewustzijnscampagnes.
Waarde De waarde van nieuwe technologie beter kunnen plaatsen en kaderen. Hoe gaan we te werk? Een grondige gezondheidseconomische analyse, inclusief de realiteit van de patiënt zoals werkonbekwaamheid, inkomensderving bij helpende gezinsleden, enz.
De volgende diensten worden door patiëntenverenigingen aangeboden: Informatie en kennis – een goed begrip leidt tot betere therapietrouw en controle Inzicht in de ziekte, de tests, de behandelopties De gevolgen van de behandeling op langere termijn begrijpen (bv. stoma, incontinentie, seksuele disfunctie, vruchtbaarheid, …) Begrijpen waarmee andere patiënten werden geconfronteerd…